xxzz11

Skal du snart på ferie? Så handler det om at være frisk, så du kan få det meste ud af din ferie. Så snart man mærker at man er på vej ind i den onde cyklus af søvnproblemer, så handler det om at tage fat, for herfra er begyndelsen på en ellers lang proces af ting der kommer til at påvirke mere og mere af dit liv. Det kan påvirke din energi, hvilket lægger sig i dit humør, førende videre til stemningen i hjemmet, engagement på jobbet og sådan vil det fortsætte. Derfor bør du sørge for at være veludhvilet. 

Start med årsag

At finde årsagen til søvnproblemerne kan være ret let, fordi spørgsmålet – i al fald i forlængelse af forstyrrelser af søvnen – ligger jo i hvad der bryder søvnen. Dette kan komme i det mentale såsom tanker eller mareridt, men det kan også være mere fysiske ting som dårlig ryg, en ujævn madras eller forkerte temperaturer i værelset.

Er problemerne på et mentalt plan, så skal man måske lægge en del af sit liv om. Prøve at stresse lidt af, finde ud af hvad der bekymrer en og snakke med nogle om det hele. På et fysisk plan handler det om at købe noget, der kan løse dine problemer. Dette kan være en ny seng eller ny madras, og selvom dette kan lyde som en dyr løsning, så kan en seng til høj pris være lige så god som en black friday seng, så hvor meget du ligger ud til en løsningen er ikke ensbetydende med at højere pris er lig med bedre resultat.

Smerter fra andre steder

Fysiske smerter kan dog også komme andensteds fra. Har du et stillesiddende job kan det komme i forlængelse af at du ikke sidder korrekt, det kan komme fra at du går forkert eller har løftet forkert. I alle tilfælde kan det måske først mærkes når du lægger dig i sengen. Til at starte med kan du forsøge dig med varme, fx varmetæppe eller cremer til ømme muskler og led, men hvis det er vedvarende eller smerten virker mere intens så skal du naturligvis opsøge specialister der kan rode bod på den eventuelle skade.